Parafka w przepisach polskiego prawa – czym jest i jakie ma znaczenie?

Parafka w przepisach polskiego prawa – czym jest i jakie ma znaczenie?

Dokumenty najczęściej podpisuje się podpisem, natomiast w określonych sytuacjach wykorzystuje się również parafkę. Zobacz, czym jest parafka i jakie ma ona znaczenie w polskich przepisach prawnych.

Co to jest parafka?

Termin jak parafka odnosi się do rodzaju sposobu podpisywania się, w przypadku którego nie stosuje się pełnego podpisu. Co to jest parafka? Stanowi ona zatem skróconą formę podpisu, która zwykle ogranicza się do samych inicjałów, a także nie jest często całkowicie czytelna.

Parafki są powszechnie używane na różnych dokumentach, między innymi na umowach, regulaminach, fakturach, listach, aby wspomnieć tylko o niektórych z nich. Stosuje się też powszechnie procedurę parafowania umowy, która polega na umieszczeniu parafki na wszystkich stronach umów, co ma stanowić dodatkowe zabezpieczenie.

Czym różni się parafka od podpisu?

W kwestii jak parafka a podpis przede wszystkim zwraca uwagę forma tych dwóch metod podpisywania się.

Parafka jest zwykle rodzajem znaku mało czytelnego, jednak nie oznacza to wcale, że nie jest ona unikalna. Wobec tego również może ona spełniać podobną funkcję jak sam podpis, ponieważ pozwala ona na zidentyfikowanie podpisującej się tak osoby za pomocą jej stylu pisma.

Z kolei podpis w porównaniu do parafki zawiera już imię i nazwisko podpisującej się osoby. Powinny być one również czytelne, co powoduje, że można łatwo ją zidentyfikować.

Czy warto korzystać z parafki, a może z podpisu?

Jeżeli chodzi o sprawę jak parawka a polskie prawo, w aktach prawnych nie znajdziemy informacji na temat tego, czym dokładnie jest parafka i kiedy może być ona wykorzystywana.

Zasadniczo najlepiej korzystać z podpisu, zwłaszcza wtedy, gdy sygnowane są ważne dokumenty, na przykład jak akty notarialne, dokumenty administracyjne. Warto jednak wskazać, że parafka także jest unikatową sygnaturą, dlatego może być ona wykorzystana również jako sposób identyfikacji osoby, która ją złożyła.

Gdy jednak nie wiemy, jaki podpis złożyć na dokumencie, warto wykorzystać pełen podpis składający się z imienia i nazwiska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *